Netwerken linken

Er verschijnen regelmatig rapporten over kinderen en armoede in Nederland, bijvoorbeeld bij de Kinderombuds­man. Hieruit blijkt dat kinderen niet alleen financieel, maar vooral ook sociaal hard worden getroffen wanneer het gezin waarin zij opgroeien door armoede wordt geraakt. Toen er een rapport verscheen dat duidelijk maakte dat vakanties, een lidmaatschap van een sportclub, het vieren van een verjaardag of het meedoen aan schoolexcursies, niet vanzelfsprekend voor kinderen die in armoede leven. Kinderen verwachten zelf vaak ook niet dat deze situatie niet snel zal veranderen.

Als stichting wilden wij deze kinderen weer in de samenleving betrekken door kinderen in de wijk(en) rondom een betaald speelpark de mogelijkheid te bieden om voor hun verjaardag het park te bezoeken samen met hun vriendjes en vriendinnetjes. Wij hebben het speelpark allerlei voorstellen gedaan waarbij dit mogelijk was.

Om deze groep kinderen te bereiken hebben wij contact gezocht met de Rotterdamse voedselbank. Zij beschikken immers al over een databank met cliënten en hanteren normen waar wij ons in kunnen vinden. De voedselbank is een betrouwbare partner die eenvoudig voor selectie en distributie van toegangskaarten tot het speelpark konden zorgen. Zij weten immers aan de hand van hun administratie welk gezin kinderen heeft en wanneer zij jarig zijn. Door zo/n dag te koppelen aan stichting jarige job konden de kinderen ook een verjaardagpakket meenemen naar een dagje pretpark. Het speelpark was uiteindelijk zo enthousiast over ons plan dat zij het gehele plan hebben geadopteerd en er zelf een verjaardagspakket waar patat en drinken bij zaten.

De uitgifte van de pas of kaarten gebeurde uiteindelijk door de Voedselbank op basis van twee criteria. Ten eerste moest de jarige tussen de 4-10 jaar zijn en ten tweede moest het gezin al ten minste één jaar gebruik maken van de Voedselbank. Het staat de Voedselbank vrij om in schrijnende gevallen dispensatie te verlenen. Dat lieten wij graag over aan de medewerkers die de mensen en situaties goed kennen.

Uiteindelijk hebben wij als stichting vooral een verbindende rol gespeeld om het project tot stand te brengen. Wat begon als een idee waar wij zelf financiële ondersteuning voor zouden bieden, werd door de samenwerkende partners in het jaar daarop van ons overgenomen in de totale organisatie van dit project. Ook in dit geval hebben wij bijgedragen aan het ontstaan van het idee, hebben we uiteindelijk met weinig financiële middelen een geweldig project tot stand gebracht waar we veel positieve reacties op hebben ontvangen. Dit project is een voorbeeld waarin wij vooral netwerken aan elkaar hebben verbonden.