Capiceprogramma

Vanuit de praktijk signaleren wij een toenemende behoefte om ook ideële organisaties (juridisch) goed te organiseren. Naast de behoefte bij deze organisatie blijken veel studenten moeite te hebben met het opdoen van praktijkervaring vroeg in hun studie. Dit terwijl praktijkervaring later van belang is om beter keuzes te maken in het kiezen van opleidingen of studierichtingen en het kiezen van een stage of een baan. Om enerzijds haar maatschappelijk taak te vervullen en anderzijds studenten de mogelijkheid te bieden praktijkervaring op te doen biedt Stichting ID studenten de kans om kennis te maken met de praktijk in haar Capice-programma. De resultaten daarvan zijn op de verschillende pagina’s een creative commons (link cc) vrijgegeven, zodat iedereen het resultaat kan gebruiken.

In samenwerking met Inholland Hogeschool bood Stichting ID studenten (Rechten of SJD) tot 2012 de mogelijkheden om ideële organisaties te ondersteunen met juridische documenten. Stichting ID verzorgde dit programma in samenwerking met Ploum Advocaten te Rotterdam.

Onderwijs en een bibliotheek

In verschillende landen hebben wij bijgedragen aan onderwijs door zelf les te geven of mee te praten over onderwijs. Toen wij in gesprek kwamen met een schoolhoofd over dat er te weinig boeken in de regio waren omdat bibliotheken te ver waren voor mensen in de omliggende dorpen hebben wij een donatie gedaan en boeken verzameld om een eenvoudige en lokale bibliotheek te bouwen.

Fruitproject

In Rotterdam hebben wij een basisschool anderhalf jaar lang ondersteund door 1 keer per week fruit te beschikking te stellen. Dit project begon nadat wij signalen kregen dat sommige kinderen geen fruit meekrijgen naar school om financiële redenen. Na een gesprek met school hebben wij besloten om 1 keer per week fruit te doneren aan de kinderen die het niet vanuit huis meekrijgen. Wij bespreken het met school en de school regelde het verder.