Over ons

Als vrienden en wereldburgers willen wij een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Het vertrekpunt is altijd dat wij met lokale mensen projecten op te zetten die als uitgangspunt hebben mensen in hun kracht te zetten en zelfstandigheid te bevorderen. De stichting is opgericht om deze idealen en dromen te kunnen verwezenlijken.

De stichting is in 2002 opgericht om mensen te helpen die wij op onze reizen tegenkwamen. Wij hebben er voor gekozen om onze aandacht te richten op projecten die als doel hebben om mensen, groot en klein, zelfstandig en onafhankelijk te kunnen laten leven. Dit willen wij bereiken door het ontwikkelen, bevorderen, ondersteunen, exploiteren en starten van zowel langdurige als kortlopende projecten die onderwijs bevorderen en werkgelegenheid creëren of vergroten.

De inzet van kennis is voor ons altijd bespreekbaar. De inzet van financiële middelen bij projecten bekijken wij altijd kritisch. Onze ervaring is dat een keerzijde van financiële steun is dat mensen hun creativiteit verliezen. Financiële steun moet bij voorkeur éénmalige te zijn om iets concreet te realiseren waarmee iemand weer zelfstandig verder kan. Dat kan een dak zijn van een weeshuis, of collegegeld voor onderwijs van een aantal kinderen omdat er plotseling een grote toename van kinderen is. Wij vinden het belangrijk dat wij de mensen direct kennen en om die reden geven wij alleen financiële steun aan projecten en mensen die wij zelf persoonlijk hebben ontmoet.

Veel van onze projecten worden eerst gefinancierd door onszelf in privé. Als de projecten naar een volgende fase gaan wordt er budget van de stichting gebruikt. De stichting zelf wordt gevuld met opbrengsten die individuen ter beschikking stellen. Als bestuursleden brengen wij een deel in door opbrengsten van hun publicaties of projecten te delen. Het idee was ooit om het als spaarpot te gebruiken om later sociale projecten mee op te zetten. Onderweg hebben wij verschillende mensen mogen helpen, individuen of groepen in de vorm van een weeshuis, het geven van onderwijs en het opzetten van een bibliotheek.

Naar onze mening mag het bieden van hulp de levenssfeer van de degene die wij hulp bieden niet of zo min mogelijk negatief beïnvloeden. Wij zijn geen voorstander van groepsreizen die langs gaan bij weeshuizen. Om die reden plaatsen wij ook geen herkenbare foto’s van mensen die betrokken zijn bij onze projecten. Ook geven wij een beschrijving van de projecten die wij doen zonder daarbij heel specifiek te zijn wie er deelneemt of deelnam. Als degene die hulp verlenen hebben wij een verantwoordelijkheid om mensen te ondersteunen en iedereen in zijn waarde te laten.

Wij proberen te helpen waar wij kunnen. Of dat nu in Nederland is of in het buitenland. Dat kan zijn met geld, maar ook met kennis. Zo ondersteunen wij in Nederland ook organisaties met kleine of grote vragen. Dus mocht je vragen hebben of een idee. Neem dan contact met ons op.

Namens het bestuur,

Michiel en Sander